Llargmetratge mut realitzat pel director
americà d’origen austríac Josef von Sternberg (1894-1969) ("L’àngel
blau", 1930). El guió, de
Ben Hecht i Charles Furthman, se basa en fets reals i en la figura del gàngster
Jim Colosimo (1878-1920). Se
roda en els platós de Paramount Studios (Hollywood, LA, CA ) i obté l’Oscar al millor
guió original (Ben Hecht). Produït
per Ben Schulberg i Héctor Turnbull per a Paramount Pictures, s’estrena el
20-VIII-1927 (EUA).
L'acció dramàtica té lloc a NYC (NY) el
1926/27. "Bull"
Weed (Bancrof) és un gàngster especialitzat a assaltar bancs i joieries.
"Rolls Royce" Wensel (Brooks) és un
advocat alcoholitzat amb qui Bull s’associa per ajudar-lo a superar la seva
addicció. "Feather"
McCoy (Brent) és la núvia de Bull, però se sent atreta pel refinament i la
intel ligència de Rolls Royce. "Buck"
Mulligan (Kohler), provocador i impertinent, és el gàngster rival de Bull.
Es distingeix pel seu coratge, però és vulgar i
irascible. Rolls Royce
és elegant, irònic, té sentit de l'humor i sap callar.
El seu sobrenom respon al fet de ser tan silenciós
com un Rolls Royce. Feather és
llesta, sent una estranya i incomprensible passió per les plomes i és
seductorament bella.
El film es caracteritza pel ritme intens i
sostingut, l’acció constant, els tocs d’erotisme fi i l’estudi acurat dels
caràcters protagonistes. Inclou imatges i situacions que anticipen elements d’Scarface (Hawks, 1932), amb la qual
comparteix com a guionista l’escriptor i periodista Ben Hecht.
Com altres treballs de Sternberg, el present
desplega una excel·lent posta en escena i una exquisida direcció d’actors.
D’altra part, exalta l’amistat masculina, la
lleialtat i la rebel·lia de l’individu contra la societat que l’oprimeix.
Molts són els que consideren que inicia el
subgènere del cinema de gàngsters, que va tenir un gran desenvolupament en els
anys 30 i es va veure engrandit els anys 70 per l’èxit d'”El padrí” (Coppola,
1972).
És interessant observar com el realitzador construeix
la narració i defineix els mitjans narratius que empra.Com a bon naturalista
enemic del realisme, se serveix del recurs a l’artifici per donar als elements
que integren el film el sentit que desitja.
La ciutat en què té lloc l’acció (NYC), la descriu
com un espai fred i distant, en el qual predominen els edificis de dimensions
sobrehumanes, els sòls àrids d’asfalt, els murs gèlids de ciment, els soterranis
opressius, els clubs il·legals, etc. Les
imatges mostren la ciutat com un univers d’ombres fantasmals, desordre i caos.
Descriu les
característiques del món de l’hampa mitjançant rostres desencaixats, llums
difuminades que es confonen amb les ombres, ambients irrespirables de fum, sons
estrepitosos (suggerits amb subtilesa) i quantitats inversemblants de
serpentines de colors. Afegeix referències a comportaments paranoics i
esquizofrènics, deliris etílics i descontrols de conducta. El quadre resultant mostra el món de l’hampa
com un garbuix de violència, maldat i perversió. El retrat global dels baixos fons, fet sense
paraules, és vigorós i contundent.
D’altra banda, la
narració es recolza en una potent capacitat d’abstracció, que es posa de
manifest a través de l’ús de l’el·lipsi, l’estilització de personatges i
situacions i l’abundància de sobreentesos. No
falta el joc dels contraris, que serveix per reforçar els traços gruixuts del
dibuix, com passa en l’escena del gàngster i el gatet, que prepara i anticipa
escenes posteriors. Al costat de l’abstracció
narrativa, el film es recrea en una visualitat animada per un barroquisme
convençut i vitalista, que a través dels detalls reforça l’estilització
narrativa.
La fotografia, de Bert
Glennon ("La diligència", Ford, 1939), en B/N, a més dels travellings
tan grats al realitzador, ofereix escombrats, preses subjectives, contrallums,
primers plans i un interessantíssim muntatge que utilitza diferents estils i
diferents velocitats.